Uważaj, gdzie podajesz swoje dane, pośpiech jest Twoim wrogiem

Uważaj, gdzie podajesz swoje dane, pośpiech jest Twoim wrogiem

 

Sprzedajesz/kupujesz w sieci? Uważaj!  

Sprzedajesz rower w internecie. Idzie wiosna, na pewno ktoś będzie chciał go kupić. Dostajesz wiadomość od kupującego. Napisał w niej, że zapłacił już za rower i wysyła Ci link do szybkiej płatności a Ty musisz tylko podać swoje dane, aby “odebrać pieniądze”.
Klikasz zatem w pośpiechu, trochę automatycznie. Pojawiają się kolejne okienka, trzeba wpisać dane. Wydaje Ci się to dziwne, więc szukasz ikony pomocy technicznej i znajdujesz czat na stronie. Pytasz, czy na pewno tak wygląda procedura sprzedaży przez ten serwis? “Pomoc techniczna” potwierdza, że właśnie tak ten proces wygląda - musisz podać dane. Nadal masz wątpliwości, ale bardzo chcesz dostać pieniądze za rower, więc na stronie, która wygląda na stronę firmy kurierskiej, wpisujesz dane...

Uważaj! Oszuści wykorzystują serwisy ogłoszeniowe, np. ALLEGRO, OLX, VINTED. Wysyłają w wiadomościach SMS, komunikatorach WhatsApp/Messenger lub mailem linki do fałszywych stron internetowych – imitujących portale szybkich płatności (np. PayU) lub firm kurierskich (np. INPOST). W rozmowie będę Cię przekonywać, że jest to najlepszy i najszybszy sposób na odebranie płatności za sprzedawany przedmiot.

Tymczasem podstawione strony służą do wyłudzenia danych takich jak: numer PESEL, nazwisko panieńskie matki, PIN do aplikacji mobilnej który odczytuje Ci automatyczny lektor - a ich kradzież może umożliwić kradzież pieniędzy z Twojego rachunku
 
Chroń swoje pieniądze! 

  • Nigdy nie wprowadzaj  danych na stronach, do których dostajesz link w mailu, SMS-ie lub przez komunikator!
  • Zanim zaakceptujesz transakcję - zatrzymaj się na chwilę i uważnie przeczytaj czego dotyczy!
  • Nie potwierdzaj transakcji, które nie były przez Ciebie zlecone lub których treści nie rozumiesz lub nie pasują do sytuacji.
  • Nigdy nie podawaj na stronie internetowej - nawet jak wygląda na stronę Banku! danych służących do łączenia aplikacji mobilnej z Twoim kontem - w szczególności kodu, który przekazuje lektor w wiadomości głosowej. Kod od lektora należy podać wyłącznie w pobranej aplikacji Banku i tylko gdy to Ty łączysz telefon z kontem.
  • Uważaj, gdzie podajesz pełny numer karty płatniczej, kod CVV2 oraz datę ważności karty. Jeśli je podasz na fałszywej stronie, do której prowadził link, przestępcy będą próbowali ukraść pieniądze z Twojego rachunku!

 
Jak może wyglądać oszustwo, na które musisz uważać?

1. Kupujący informuje Cię, że opłacił przesyłkę i przesyła link np. mailem, SMS lub komunikatorem WhatsApp/ Messenger, za pomocą którego rzekomo odbierzesz pieniądze,
2. Klikasz w link, przechodzisz na stronę, na której musisz podać swoje dane osobowe, dane logowania do banku i/lub dane karty płatniczej - strona wygląda jak strona banku, firmy kurierskiej lub szybkich płatności - w rzeczywistości jest fałszywa,
3. Jesteś na fałszywej stronie internetowej i podajesz swoje dane przestępcy. 
4. Jeśli do tego dojdzie, jak najszybciej skontaktuj się z bankiem!

A jeśli znajomy poprosi Cię przez komunikator Messenger o szybką pożyczkę np. kod BLIK lub wykonanie przelewu ekspresowego? Uważaj! bo tak oszuści mogą podszywać się pod Twoich znajomych i wysłać prośby o natychmiastową pomoc finansową.
Po przejęciu konta w mediach społecznościowych, np. Facebooka, oszust wysyła dziesiątki a nawet setki wiadomości do wszystkich znajomych ofiary. Taką wiadomość możesz dostać i Ty, jeśli tylko znajdujesz się na liście kontaktów.


Co zrobić, aby nie dopuścić do przejęcia konta na Facebooku?

  • Nie loguj się przez linki otrzymane mailem lub w serwisach społecznościowych lub na innych portalach. Nieświadomie możesz próbować zalogować się na fałszywej stronie, która „ukradnie” Twoje dane do logowania.

Co zrobić, aby nie wysłać pieniędzy oszustowi?

  • Za KAŻDYM razem, gdy znajomy poprosi Cię przez Messenger o kod BLIK lub przelew zadzwoń do niego i dopytaj, czy to na pewno on prosi Cię o pieniądze.

Jeśli znajomy nie odbiera telefonu – nie wysyłaj żadnych pieniędzy. Oszust podszywający się pod znajomego będzie wmawiał Ci na komunikatorze, że akurat „nie może rozmawiać”.

    
Oszustw w sieci jest niestety więcej… Dlatego pamiętaj o zasadach bezpiecznej bankowości:

  • Nigdy nie loguj się do banku lub stron szybkich płatności z linków wysłanych w mailach, SMS-ach, komunikatorach lub na portalach społecznościowych. 
  • Uważnie czytaj wszystkie wiadomości SMS przesłane z banku oraz komunikaty autoryzacyjne w aplikacji mobilnej. Nie wpisuj na stronie kodu autoryzującego, nie akceptuj powiadomienia w aplikacji mobilnej, jeśli to nie Ty zlecałeś czynność opisaną w wiadomości z banku.
  • Szczególnie zwróć uwagę na kwoty przelewów i tytuły operacji. Oszuści często próbują dodać odbiorcę zaufanego do Twojego konta lub zrobić przelew na wyższą kwotę niż sobie tego życzysz.
  • Jeśli kupujący informuje Cię, że już opłacił Twój przedmiot i prosi o kliknięcie w link, dzięki któremu opłacisz przesyłkę - zakończ konwersację, bo najprawdopodobniej pisze do Ciebie oszust!